Skamfølelsens smertefulle grep

Dette et tema som kan oppleves vanskelig for de fleste av oss. Den vonde skamfølelsen som lurer i vårt indre og hvordan vi kan få den til å slippe sitt grep om oss. 

Hvordan er det med deg?

På kontoret mitt ser jeg ofte hva denne følelsen av skam kan gjøre med oss. Påvirke oss slik at vi ikke våger å være den vi er. For noen år tilbake fant jeg en Ted Talk med Brenè Brown, hun forsket på skam og sårbarhet og delte raust fra sin reise under denne forskningen. Jeg ble sittende aldeles fjetret, for det traff noe så fundamentalt i meg som jeg personlig hadde jobbet mye med på min ferd i livet.

Denne merkelige skamfølelsen som kan komme krypende i forskjellige situasjoner. Min opplevelse er at det som regel er dagligdagse ting fra barndommen som preger oss. I tillegg til kulturelle overføringer og familiemønstre.

Hva gjør skamfølelse med oss?

Alle har skamfølelse i seg, og hvis vi ikke klarer å komme i balanse med denne vil den få oss til å tro at det er noe feil med oss. Vi er ikke dyktige nok, smarte nok og en indre stemme forteller hele tiden at vi er dårlige mennesker. Egenverdet ditt forsvinner som dugg for solen.

Ofte kommer mennesker til meg med en følelse av at de ikke tør å være seg selv, de våger ikke å vise sine evner og egenskaper. Det er ganske innlysende at dette oppleves vanskelig. Tenk deg selv at du hele tiden må veie dine ord og handlinger i frykt for at noen skal kritisere deg eller le av deg. Dette er gjerne noe som utvikler seg over tid, barn får ofte følelsen av at de må fortjene kjærligheten. Det holder ikke med sølvmedalje eller middels karakterer, dette skaper ofte grobunn for skamfølelse av å ikke være bra nok.

Det som setter sterkest preg på oss er når vi tror vi er verdiløse, da eier skamfølelsen oss med hud og hår. Den er samtidig veldig glad i perfeksjonister som hele tiden må ha kontroll, ellers….

For den voksne er det ofte vanskelig å snakke om skamfølelsen, mange ganger er vi ikke engang klar over de underliggende tingene som skaper skamfølelsen. For en tid tilbake hadde jeg en klient som var medeier i et firma, og når han tok seg litt ekstra fri fikk han en lei følelse i kroppen. Det høres ut for meg at du føler du «skulker» fra jobben sa jeg. Rett på spikeren. La oss se hvor den følelsen kan lede oss fortsatte jeg, og vi gikk inn i hypnoterapiens verden. Det viste seg at vi kom til en episode fra barndommen. Hans familie var en av de første som hadde fått tv og dette var utrolig spennende for en liten gutt. Så han snek seg opp og inn stuen for å titte i smug bak en stol. Vel vitende inne i seg at dette fikk han ikke lov til. Hans far oppdaget dette og på en lite hyggelig måte ble den lille gutten brakt tilbake til sengen, med en dyp følelse av skam i seg. Det var denne følelsen han kjente igjen når han gikk litt tidlig fra jobben sin. Vi fikk jobbet terapeutisk med dette avtrykket i den lille gutten, og nå tar han seg fri når han trenger det i full «frihet».

Hvordan overvinne skamfølelsen?

Er det noe skamfølelsen aldri tåler så er det å bli satt ord på. Da begynner den å miste sin kraft over oss. Vi har ofte et virvar av ord på det vi kjenner inne i oss, men det er viktig å skjelne mellom to ting. Kjenner vi skyldfølelse eller skamfølelse? Hvordan snakker vi til oss selv? Når vi kjenner på skyldfølelse kommer det av at vi føler at vi har gjort noe feil eller galt.

Skamfølelse kommer av en følelse av at vi er dumme, slemme og lignende.

Skyldfølelsen rammer også ganske hardt, men det er ofte noe som gjør at vi kan vokse på grunn av denne. Vi kan be om unnskyldning, lære av feil vi gjorde. Skamfølelsen derimot bare bekrefter nok en gang at vi er totalt udugelige, håpløse mennesker.

Skal vi overvinne denne skamfølelsen må vi bruke noe annet som kan være skremmende for oss mennesker. Nemlig vår sårbarhet. Det kan nesten oppleves som et stort paradoks, men det er den beste motvekt.

Forskningen til Brenè Brown viste at de kvinner og menn som hadde høyt nivå av motstandsdyktighet mot skam hadde fire ting til felles. Hun forklarer videre at motstandsdyktighet mot skamfølelse er å gå igjennom opplevelsen uten å ofre verdiene våre. Å komme ut på den andre siden av den skamfylte opplevelsen med mer mot, mer medfølelse og større tilknytning enn vi hadde da vi gikk inn i den.

«Motstandsdyktighet mot skam handler om å bevege seg fra skam til empati, som er den virkelige motgiften mot skam».

«Hvis vi kan dele historien vår med noen som reagerer med empati og forståelse, kan ikke skammen overleve». – B. Brown

Hun kom til at medfølelse med seg selv er en veldig viktig nøkkel. Når vi klarer å behandle oss selv med forståelse når vi står midt i skammen, er det store muligheter for at vi kan se oss selv i et annet lys.

Fire elementer i motstandsdyktighet mot skam

For å få empati og forståelse i denne prosessen kan det være viktig å være oppmerksom på følgende elementer. Disse kan bringe frem empati og lege sår skamfølelsen har påført oss:

  1. Gjenkjenne skam og forstå hva som utløser den. Kan du fysisk gjenkjenne når du befinner deg i skammens klør? Føle deg gjennom den og bli klar over hvilket budskap og forventninger som utløste den?
  2. Praktisere kritisk bevissthet. Kan du sjekke realiteten i de budskapene og forventningene som utløser skammen din? Er de realistiske? Oppnåelige? Er de det du ønsker å være, eller det du tror andre trenger/ønsker fra deg?
  3. Ta kontakt. Eier du historien din og deler den med andre? Vi kan ikke oppleve empati hvis vi ikke søker tilknytning.
  4. Snakke om skammen. Snakker du om hva du føler og ber om det du trenger når du føler skam?

En annen ting som er viktig å være oppmerksom på er at skamfølelsen kan lamme oss fysisk. Den delen av hjernen som vanligvis er rasjonell og tenkende blir fullstendig overtatt av «kamp eller flukt» delen av reptilhjernen. Ofte har vi opparbeidet strategier for å overleve/reagere når reptilhjernen er på banen.

Du har sikkert opplevd det hos deg selv eller andre når vi forsøker å håndtere skamfølelsen. Som om det kommer dundrende et tog på flere tonn vi ikke klarer å stoppe:

  • Noen beveger seg vekk fra den ved å trekke seg inn i seg selv, skjule seg, forholde seg tause, og holde opplevelsene sin hemmelige.
  • Andre beveger seg i retning av den gjennom forsøk på å forsone og behage.
  • Og atter andre beveger seg i protest mot den ved å være aggressive og ved å bruke skam til å bekjempe skam.

Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg har nok vært innom alle disse tre variantene i livets løp med mine egne skamfølelser. Det jeg har sett er hvordan vi har mulighet til å vokse og komme ut av skamfølelsens grep. Ved å være oppmerksom på hva som skjer. Lytte til hvordan vi snakker til oss selv: «Har jeg gjort noe dumt»? «Eller er jeg totalt udugelig»? Er det skyldfølelse eller skamfølelse som river gjennom marg og bein?

Skulle det være skamfølelse vi kjenner vil jeg dele tre viktige punkter fra Brown’s forskning:

  1. Vær modig og ta kontakt! Ja du vil helst gjemme deg, men den beste måten å bekjempe skam på og hedre den personen vi er, er å dele opplevelsen med noen som har gjort seg fortjent til å høre den. Noen som er glad i oss, ikke til tross for sårbarheten vår, men på grunn av den.
  2. Snakk til deg selv på samme måte som du ville snakke til en person du virkelig er glad i og som du prøver å trøste midt under en krisesituasjon. Det er ikke noe galt med deg. Du er et menneske, alle gjør feil. Jeg støtter deg. Under et angrep av skam snakker vi som regel til oss selv på en måte som vi aldri ville snakke til mennesker som vi elsker og respekterer.
  3. Ta eierskapet til historien! Ikke begrav den og la den gnage på deg eller definere deg. Jeg sier ofte dette høyt: «Hvis du eier denne historien, er det du som får lov til å skrive slutten». Når vi begraver historien, kommer den til å handle om oss til evig tid. Hvis vi eier historien, er det vi som får lov til å fortelle slutten.

La oss ta tilbake kraften av oss selv, være modige og sårbare. Våg å dele din historie med noen som er verdt å lytte til deg. Som kan være empatisk tilstede for deg i stedet for å dømme og legge enda mer tyngde til skamfølelsen. Du kan eie din historie, ikke den.

La oss huske hva Carl Jung sa: «Jeg er ikke det som har skjedd meg. Jeg er det jeg velger å bli!»

May smiley

Kilde og inspirasjon: Brenè Brown «Uperfekt, våg å vise hvem du er»

heartBare del om du vil. 

Hadde vært fint å høre fra deg

Uansett hva du lurer på, være seg terapi eller arrangementer hadde jeg satt pris på å høre fra deg!

Send meg en melding

Kontakt meg

  • NB! Ny adresse

    Besøksadresse:
    Rom: 522 (i 5. etg),
    Tast 522 og OK på ringetablå.
    Arbeidersamfunnets Plass 1, inngang fra Torggata
    0181 OSLO,
    Norge

  • Telefon:
    +47 920 30 578

  • E-post:
    info@innsikten.no

  • Webside:
    innsikten.no

  • Organisasjonsnummer:
    986 369 058

Nyhetsbrev

Jeg bruker informasjonskapsler på nettsiden min. Du kan lese mer om Personvern ved å følge denne linken.

Website Security Test